onsdag 21. oktober 2009

Tur til ....ROMA?




Nåja, her har jeg veid litt for og imot. Tur, sånn som jeg har brukt det i tidligere innlegg på bloggen min, skal vel strengt tatt føre til høy puls og nærhet til naturen. Men, jeg har jo allerede i en del innlegg fraveket kravet om natur, så da kan jeg vel også fravike kravet om høy puls?


I alle fall, min elskede og jeg har vært på tur, uten barn, til Roma. For min del var det første besøk der, og byen imponerer. Der andre steder ville hatt et museum for å stille ut gjenstander, eller beskrive et gammelt byggverk, har Roma de stående rundt omkring i byen. Og ikke bare står de der, mange av de historiske byggene er fremdeles i bruk!


Turistattraksjoner er det mange av, vi rakk bare over brøkdelen av dem. Selv midt i oktober kryr det av turister der, jeg er lurer på hvordan det er i ferietiden? Collusseum gjorde likevel et veldig inntrykk, likeså Forum Romanum. Begge guidene våre hadde god historisk innsikt og kunne fortelle både om byggverkene og om folkene som levde her for 2000 år siden. Og begge var ganske kritiske til hvordan den katolske kirken hadde formet historien, og ikke minst; hvordan den hadde forsynt seg grovt av antikke bygg for å lage flotte kirker.

Og flotte kirker - ja, det finnes det mange av. Vi prioriterte Peterskirken. 1,5 times kø for å komme opp til kuppelen, må en vel regne med. At noen sniker og tror at køer ikke gjelder dem, har jeg vanskeligere for å svelge...Men vi kom frem til billettluken, der kunne vi kjøpe billetter til fots, eller med heis. For å unngå enda en kø, valgte vi selvfølgelig til fots. Og som gode naboer av Stoltzen...gikk vi de 550 trappetrinnene. Enkelte steder ble det både bratt og trangt, men vi kom opp. Og for en utsikt!


Ellers er jo Roma en by med mange fontener, der en faktisk kan drikka av vannet! og uendelig mange kafeer og restauranter. Vi besøkte mange små og store serveringssteder, men utendørs var det for det meste for kaldt. Temperaturen som uken før hadde vært opp i 25 grader, hadde brått sunket til 16-17 grader og med nordavind, var det ikke så trivelig å sitte i ro. Men verdt et besøk - absolutt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar