fredag 9. oktober 2009

Stoltzen

Ikke hver dag vi har besøkende fra Østlandet - så en utvandret Bergenser og jeg tok oss en formiddagstur i solskinn! og fint vær! opp Stoltzekleiven. Når man har besøk, kan man ikke bare lange ut, og praten gikk om det ene og andre. Trappene er like mange og bratte, men jeg tror det er lenge siden jeg syntes Stolzen var så kort, enda vi brukte mye lengre tid enn min raskeste! Men trivelig å prate seg opp i stedet for å se på klokken.

Litt overrasket kunne vi kontatere at det jammen var hvitt på toppen: snø eller rim? Så jammen ut som mest det første! Utsikten er upåklagelig - hele bergen for våre føtter.

Siden det var solskinn var det mange andre her denne dagen, de aller fleste med kledelig rødfarge i fjesene og fuktig hår. Merkelig.....

På veien langs vannet så vi et virkelig vakkert syn: trær kledd i høstfarger speilte seg i blankt vann. Deverre yter ikke kameraet motivet rettferdighet, men flott var det i alle fall!

I krysset ned til Skredderdalen bestemte vi oss for at vi hadde tid til litt mer tur. Dermed gikk ruten videre samme vei som jeg gikk dagen før, men denne gangen i dagslys og solskinn. Det gjør litt forskjell! Og ved Brushytten var det masse folk, mange små og en del store. Noen av de små hadde klart å skrape sammen nok hvitt til å lage "snøballer". Og i dagslys kunne vi uten problem legge veien innom alle stier og snarveier i skogen - noe turfølget mitt ble veldig imponert over; sånn hadde hun aldri sett Fløyen!

Ned Tippetue, tok vi av ved Breistølen. Inn mellom noen hager er det en liten sti som faktisk er lov å gå på, men den er ikke lett å finne for andre enn de lokalkjente. Vi trippet nedover alle trappene i Breistølen og konstaterte at her er det ikke greitt å bo med barnevogn. Eller med tunge handleposer! Men at husene har flott utsikt er det ingen tvil om, og kjort vei til både fjellet og byen. Så full fart hjem, inn i dusjen og på med bytøy! Denne dagen skal utnyttes til fulle: kafebesøkmed kjær kollega var neste punkt på planen. Og hos Folk og Røvere i Skostredet hadde vi en trivelig lunsj med god mat. Men et godt råd: ikke ha det for travelt når du skal dit!