torsdag 15. oktober 2009

Tur - til eller helst, fra Danmarksplass


Jada turmål kan ha mange funksjoner.

Dagens tur var ikke trimrelatert, men sosialt.


Heldigvis er det noen som tenker på meg - og da min venninne ringte og spurte om jeg ville være med på Quiz, kunne jeg ikke si nei! Så oppgaveskriving, koffertpakking og alt annet ble gjort unna kjapt. Klokken 19.30 stakk jeg innom min datter, som vi også hadde rekruttert til laget. Sammen tok vi gratisbussen (!) til VilVitesenteret. Og derfra er jo spaseturen til Bien på Danmarksplass veldig kort. Så turen til Bien ble ikke lang.


På Bien - denne hyggelige pub/kafeen som ligger på Danmarksplass, har i lange tider vært bortgjemt bak gjerder og anleggsmaskiner. Men heldigvis har eierne holdt ut - og det ser ut til at stedet er "liv laga". Og om onsdagen har de Quiz. Neste uten spørsmål om sport, og det er jeg ikke lei for!


Quiz var et nytt konsept for meg, men morro var det! Delt i lag av ulik størrelse, fikk vi utdelt svarskjema. Vi ble geleidet gjennom 40 spørsmål om alt mellom himmel og jord. Ikke vet jeg hva de kaller vrakpanten for biler i USA - men etter at lagene hadde byttet ark og rettet for hverandre, ble poengsummen til alle gruppene lest: og av 14 lag kom vi ut som nummer fire - en innsats vi ikke trenger å være flau over. Akkurat hva mitt bidrag i denne sammenhengen ble, er jeg litt usikker på, men jeg får kanksje bli med en annen gang også?


Men fornuften tok meg, oppgaven er ikke helt ferdig - etter quizen tok vi bena fatt og la ivei hjemover. Nydelig kveldstund, oppholdsvær og kaldt og klart. Via Gamle nygårdsbro, med ventende bybaneskinner, videre forbi Florida og gjennom Nygårdsgaten. Vi la veien forbi Grieghallen og videre over Festplassen, Torgalmenning (mye folk ute her!), Torget og opp ved Kjøttbasaren. Slår meg at vi har litt merkelige navn i denne byen vår - få navn som inneholder ordet gate eller vei!

I Øvregaten var det ikke mange, men det var tydelig folksomt på Dr Wiesners, lyden av stemmesurr og latter nådde helt ut på gaten. Et lite stopp på 7-11 på Støletorget, og så var jeg nesten hjemme. En tur jeg knapt ble varm av - men trivelig kveld likevel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar