søndag 11. oktober 2009

Livarden

Nok en fjelltopp er blitt innlemmet i min samling av steder jeg ikke har vært før!

Siden det var meldt fint vær - hentet jeg min gode turvenn på Nattlansdfjellet og kjørte videre til Totland. Her er mange sideveier, men vi skulle jo helt til enden ved snuplassen, og der ta opp mot Fanahytten. God plass på parkeringsplassen, men det virket nesten litt malplassert med en parkeringsavgift-maskin her langt ute på landet! Lysløypen slynger seg hit og dit i terrenget, og jeg tenker det kanskje er en god ide å gå på ski her til vinteren?


Siden det er første gangen jeg er her, og mange år siden turfølget hadde vært her, var vi litt usikker på hvilken sti vi skulle følge. Vi fant en sti om så ut som om det var mye trafikk på og la i vei. Guiden min var litt usikker på om dette var rett sti - den hadde liksom krympet? Men vi så livarden og fjelltoppene, og det gikk i alle fall i riktig retning. Etter en halvtimes tid, kunen vi konstatere at jo, vi var på rett vei, men en helt annen enn den turfølget mitt hadde gått tidligere.
Kjempefint terreng å gå i! Riktignok litt vått og gjørmete noen steder, men åpent og fritt for trær. Som igjen betyr godt utsyn i alle retninger - og dessuten sol og fint vær, herlig!

Turen oppover er ikke av de bratteste, så praten gikk om både det ene og det andre. Jeg benyttet anledningen til å snakke litt fag - IKT i skolen. Og jammen meg er det godt med venner som er interessert i det samme, og kan gi gode råd: så kanksje oppgaven min kommer i havn om ikke så alt for lenge?


Mot toppen, ble det litt brattere, og vi kom opp i snødekket terreng. Is på vannet var det også! Men ikke så frosset at vi kunne gå over gjørmedammene, et par ganger plumpet jeg gjennom, men skoene holdt vannet ute!
Ganske mange turgåere denne dagen, både små og store. På toppen var det frisk vind, så etter å ha skrevet oss inn i boken, gikk vi fort nedover igjen.

Turen ble dessuten behørig registrert med turfølget sin GPS - og her er en link til hvordan turen så ut i terreng! Tid, gjennomsnittsfart og lengde/breddegrader....mangler bare målinger for puls/kalorier! Men det hadde jo jeg på meg......og det er ikke offentlig!

Og siden vi denne gangen hadde litt bedre utsyn, valgte vi nå den veien som vi skulle ha gått på. Men i skogspartiene var vi ikke helt sikker på om det var et godt valg, det var utrolig vått og gjørmete! Det bidro nok til at vi valgte å slå inn på en mindre sti, og her var det trolsk! Grønnkledd mosebunn, grantrær med mose på og litt dunkel belysning....uhu! Og så kom den ut igjen på skogsveien vi tidligere hadde fulgt, og nå var vi nesten framme ved Fanahytten.
Vi brukte litt tid på den siste kilometeren; Camilla stoppet både her og der for å plukke med seg høstløv, mose, rognbær, strå...og alt mulig rart. Og her kan dere se hvorfor:













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar