søndag 25. oktober 2009

Langtur




Tur til Roma - studier på Stord...det har blitt litt mye stillesitting til meg å være siste tiden. Så en langtur sto på planen. Opp Skredderdalen, videre til demningen Sandviksfjellet, opp til Rundemanen. Været var ikke så verst - litt overskyet, og mye vind, men siden det ikke har regnet de siste dagene var det ganske tørt og fint å gå. På Rundemanen var det som alltid flott utsikt, sjø og vann gjenspeiler grå høsthimmel, og gresstustene er begynt å bli mer oransje enn gule. Ikke så veldig mange turgåere ute denne søndagen, så da hilser man pent på alle man treffer.
Terry Pratchett har skrevet mange morsomme bøker, og denne gangen hadde jeg selskap av Mort som er i lære hos Døden. Det går ganske dårlig for han, og noen litt ukontrollerte latterutbrudd måtte de møtenede turgåerne tolerere.

Hustrig og kaldt på toppen - vinden rusket godt i klærne. Fra Rundemanen gikk jeg videre til Hyttelien, og videre mot Midtfjellet. Når en snur seg her kan en se Bergensbakken og undre seg over de som bygde skihopp her på baksiden av Rundemanen. Litt av et dugnadsarbeid, og bakken var i drift i et par tiår med store navn som Birger Ruud. Tror det er flere år siden det har vært nok snø til et unnarenn nå, og tviler på at dagens publikum hadde giddet å gå 1-2 timer for å se på....


Ved det som heter Ø.Jordalsvannet kan en gå videre over Vidden, men det var ikke der jeg hadde tenkt meg. Jeg tok av til venstre, opp mot Vardegga og Vikinghytten.


Flagget på Vikinghytten hadde takket for seg - en hard tjeneste her ytterst på kanten ned mot Arna! Jammen rart å tenke på de som bygget hytten her på dugnad mer eller mindre bar den på ryggen inn fra byen. Litt av en innsats. Mannen som solgte meg kaffe ga meg en liten omvisning på loftet også - der er det jammen sengeplass til 15 personer. I følge mannen er det få som bruker den til overnatting...hm, noe å tenke på? Deilig med varm kaffe og en Kvikklunsj på benken i en hytte med bål på peisen. Etter en tid fortsatte jeg turen.


Målet denne gangen var en fjelltopp som jeg ikke har vært på tidligere; Storesåta. Et par ganger har jeg gått fra Hjortland og opp til Vikinghytten - kjempefin tur, men i dag hadde jeg tenkt meg over Storesåta ned til Rolland. På veien hit passerer en Ørnafjellet (det navnet tror jeg det deler med flere andre fjell!) og videre langs Vindalseggen. Artig å gå på eggen og kikke ned i Vindalen og vite at Selviken ligger like nedenfor. Men absolutt ikke et sted å gå for de med høydeskrekk!


Turen via Storesåta var noe lenger enn jeg hadde trodd, men morsomt å se Rundemanen fra denne vinkelen! Stien slynget seg ganske bratt nedover herfra, men omsider kom jeg ut midt i boligområdet på Rolland. Jeg ble hilst velkommen av en hund med ball, som gjerne ville leke, men ikke gi fra seg ballen!
Så kom min snille mann og hentet en trøtt, men fornøyd turgåer. 4 timer og 21 minutter (effektiv gåtid!) er jeg ganske fornøyd med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar