fredag 19. februar 2010



Etter en uke med mye vikarjobb, foreldremøter, oppgaveskriving....kjentes det feil ut å sitte inn i solskinnet. Men utholdende som jeg er (heheh...) ble jeg sittende ved Pc'en helt fram til jeg skulle følge min datter til tannlegen. Men da var det slutt på tålmodigheten - verre var det å bestemme om jeg skulle ta ski eller brodder. For å utnytte solstrålene best mulig ble det brodder - opp i Fjellveien, passere Sagen og opp til Skansemyren. Her måtte jeg søke tilflukt i en garasje, en diger traktorlignende sak med enorme hjul med kjettinger skulle tydeligvis rydde snø - eller noe sånt. Avisene feiret/markerte at Bergen i natt slo rekorden fra 1986/87 i antall snødøgn, nå har snøen lagt i 63 dager, men jeg er usikker på hvor neste milepæl står? Noen som vet?

Jeg fortsatte opp Kamveien, snøen ligger tykk ennå, og tok av mot Knatten. Her kunne jeg se utover en vinterhvit by, og det skumle lokket med forurensing var ikke synlig i dag. Det er sansynligvis været som hjelper til med å spre forurensingen med vinden, og ikke vi bergensere faktisk er blitt flinkere til å forurense mindre.
Fra Knatten-veien tok jeg innover i skogen, her hadde noen drevet skogrydding. Pene hauger med kvister og noen stabler med oppsaget ved lå spredd innover i terrenget. Funderte litt på hvor lang tid det tar før de blir så tørre at en kan bruke de til å lage bål. Ikke denne vinteren regner jeg med? Stien var fin å gå på, hardtrakket, men litt "skitten" av alle barnålene som lå strødd omkring. Jeg kom ut på veien like nedenfor Skomakerdiket, men fortsatte opp mot Halfdan Griegsvei - like før lysløypen gikk jeg innover i skogen igjen. Herfra var det kort vei til den bratte nedstigningen til Skredderdalen. Helt nede ved broen valgte jeg å gå til venstre, langs gjerdet. Etter litt mere bratt sti komer en da ned til Breistølen. På asfalten tok jeg av meg broddene, og slikket i meg de siste solstrålene før jeg forlot Fjellveien og gikk inn mellom hus-skyggene. I følge GPS'en er denne løypen 6,36 km - men når den hevder at jeg var oppe i en maxfart på 13 km/h - det tror jeg ikke på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar