mandag 30. november 2009

Lørdagstur

har ikke helt samme klangen som "søndagstur". Men når solen skinner og man trenger litt frisk luft, må vel det være en grei betegnelse?



Etter å ha gått en del turer i mer urbane strøk, la jeg i vei opp Skredderdalen igjen. Denne gangen tok jeg av skogstien inn til høyre like etter broen. Det gikk ikke veldig fort opp den bratte skråningen, men det var heller ikke veldig vått, så jeg skal ikke klage. Vel oppe, der det begynner å flate ut fikk jeg øye på noe: to kraftige staurer, oransjemalt på toppen. Hm...en portal? orienteringsløype? en ny sti???



Nysgjerrig som jeg er, var det jo bare en måte å finne ut det på: jeg gikk mellom de to staurene, og fikk straks øye på en ny. Jo - jammen meg noen har begynt å lage en merket sti her....et øyeblikk så jeg for meg horder av bergensere på tur på "min sti", ikke noe jeg frydet meg over akkurat....
Men foreløpig ser det ikkke ut il å være noen fare for det - men noen har tatt seg bryet med å merke en sti innover i skogen, og bort til Fløyvarden. Et par steder har de også lagt ut "tømmerbroer" og felt trær så man lettere kommer frem.

Vel fremme ved Fløyvarden tok jeg stien nordover, det var et mindre heldig valg på en dag som denne. Selv om det var rimelig godt vær, har det vært mye regn i det siste. Stien nedover her var både våt og sleip. Heldigvis har noen satt opp tau til å holde fast i, og de fikk jeg god bruk for! Veldig koselig når en kommer ned i granskogen, mosekledd bunn med barnåler er et herlig underlag å gå på. Gjennom skogen på nesten bortgjemte sitier, ut på grusveien, ned Tippetue og over Breistølen hjem. Og så: etter en varm dusj, klar for enda en 50-års dags feiring. Gratulerer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar