tirsdag 17. november 2009

Søndagstur



Søndagstur...det må vel være et av de norskeste ordene som finnes. På linje med matpakke og brunost? I alle fall, etter at vi hadde løftet pakket og båret, opp og ned trapper, inn og ut av bil, og tømt hele to-romsleiligheten for alt innbo, ble det tid for tur. Selv om jeg hadde sett noen solglimt i løpet av dagen, tok jeg ingen sjanser og kledde på meg regnjakken. Opp i Fjellveien, videre opp Skredderdalen og opp til demningen. Denne dagen fulgte jeg for det meste grusvei. Joggesko og vått terreng er ikke så morsomt. Brushytten var full av folk for det var bra med vind her oppe, men jeg sto over besøk der. Nedover veien, parademarsj mellom grantrær. Omsider kom lysningen og der fikk jeg et vakkert syn: over Damsgårdsfjellet og Løvstakken var det en nydelig oransje himmel. Ikke solnedgang riktig ennå, men sol gjennom skyene.

Herfra setter jeg opp farten litt - derfor joggesko! Jogger nedover mot Fløyen, men oppdager plutselig et skilt som avleder meg: Revurtjørn. Der har jeg aldri vært! Inn stien og først passerer jeg en bjørn utskåret av en trestamme, og en overbygd hytte. Dette var altså Bjørnebu. Videre inn på stien åpenbarer det seg et tjern, nå omkranset av gule strå. Videre slynger stien seg ut på en skrent, med utsikt over byen. Hm...så vet jeg om enda en ny sti som fraviker grusveien.
Inn på stien der lysløypen krysser bergens kanskje mest ukjente vei; Halfdan Griegs vei. Visste du at den lå på Fløyen? Forbi Fløyvarden, ned den bratte trappen, småløper over trerøter på mosebunn gjennom skogen ned mot Tippetue. Ved Breistølen svinger jeg av og sniker meg mellom husene. Vel ute på veien er det tid for litt lett jogg igjen.
Hjemme - tur på vel 1 time og 20 minutter. Passe etter flyttesjau for far....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar