tirsdag 10. november 2009

Midtfjellet

Sannsynligvis er det ikke så godt kjent under dette navnet, men Midtfjellet er området der Brushytten ligger. Og helt i enden av Midtfjellet, mot sør kan en stå og ser ut over Bergensdalen, med Ulriken midt i mot, og Starefossen nedenfor bratte heng.

Her gikk turen i dag. Jeg hadde pekt meg ut fjelltoppen tidligere i høst, men fant ikke riktig sti for å komme frem. Etter en dag som vikar i 1.klasse følte jeg et sterkt behov for frisk luft og få litt bevegelse, og solen lokket så blidig...Siden jeg var relativt tidlig hjemme var det bare å droppe middagen og komme seg ut. Opp på til Fjellveien, bort til Hesten trenger hvile, opp ved Sagen til Skansemyren. På Skansemyrbanen var det mange i aktivitet, men jeg stakk av fra veien via en skogssti. Den passer nok en merkverdighet i Bergens turområde - en gammel hoppbakke med unnarenn ligger parallelt med Skansemysbanen. Her fant jeg oså plakett til minne om hopprenn arrangert 23.juni?!!



Velvel, ved stien ned mot Starefossen tak jeg av fra veien, men skrådde raskt inn på skogsstier som strakte seg oppover mot toppen. Litt overgrodd, og bortimot folketomt gikk jeg over halvfrosne myrer med rimfrost og rosa solstråler fra solnedgangen. Nyyyydelig! Stien slynger seg oppover og ender i en mast, der jeg har det flotte utsyn jeg beskrev i begynnelsen. Like bak toppen ligger Fjellhytten - velstelt og tydeligvis i bruk. Herfra var det lett å finne stien som løper ut i den ordinære grusveien som går fra Fløybanen til Brushytten.

På vei nedover fikk jeg med meg de siste solstrålene, men i skogen var det allerede blitt ganske mørkt selv om klokken ikke hadde passert 5 ennå. Rimelig mange folk ute, mange på vei oppover fjellet mens jeg skulle hjem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar