lørdag 20. mars 2010

Råtten snø




Sånn så gatene ut for vel en uke siden. Nå er regnet kommet.

Og sånn så det ut på Torgalmenning på søndag - nærmest vårstemning!

En travel uke med semniar på Stord, undervisning, oppgaveskriving og endelig litt tid for tur!

Bergen nærmet seg en rokord av et eller annet slag, snøen har lagt veeeeldig lenge. Men omsider er mildværet og regnet kommet. Fredag kom det mange mm regn og idag enda mer. I hagen vår forsvant 20 cm snø i løpet av kort tid, og jeg fant ut at det var ganske lenge siden jeg hadde gått tur i regnvær.

På med regnbukse, regnjakke, votter? jo..og lue. Hva slags fottøy skal jeg velge? Hmmm...jeg hadde tenkt å gå i Fjellveien, kanskje opp til Skansemyren...Valget falt på gore-tex støvlettene, men for sikkerhets skyld tok jeg med broddene. Jeg la i vei opp til Fjellveien, i den bratte bakken opp fra Mulen kjente jeg at jag var full av energi, og snek med forbi to ungdommer som jeg syntes gikk alt for sent. Og med så mye energi - Fjellveien blir for tamt, jeg svingte opp Skredderdalen.



Innimellom blir jeg forundret over hundeeiere. Trodde de virkelig at å gjemme hundelort under snøen ville være noen god ide? Nå som snøen smelter kommer det frem mengdevis av lort som har vært godt konservert, og som slett ikke er noe delikat syn. Men selv om snøen er på vikende front, opp langs trappene var det ganske mye snø. Broddene kom til god nytte! Oppover dalen var det ganke mye snø - men trappene jeg spadde ut for noen uker siden var vasket vekk. De opprinnelige stentrappene var nesten bar for snø og det var ikke noe vanskelig å gå opp det bratteste stykket. Der terrenget flater litt ut var det betydelig mye mer snø, og snøen bar - nesten. Et par steder trakket jeg gjennom råtten snø, men vedkommende som gikk foran meg hadde litt større problemer. Snart passerte jeg han også og kom opp til hovedveien mot Åsebu.

Regnet var ikke veldig intenst, men jeg ble etterhvert ganske våt. Ved krysset til Skomakerdiket tok jeg av mot Fløyvarden og trappene var nesten bare. Et par issvuller gjorde den litt vanskelig, men jeg fant en rute som jeg kunne gå uten å skli, og var snart ute på veien igjen. Jeg tok min sedvanelige sti gjennom skogen og ned til Tippetue. Å ta stien videre ned mot Breistølen gikk også greitt, og fra Breistølen og ned var det bare veier igjen og brodden kunne tas av.
Våt, men ikke særlig kald kom jeg hjem lenge før mørket kom krypende. Deilig med vanlig regnvær igjen, og jeg gleder meg til snøen er helt borte!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar