onsdag 21. mars 2012

Vårløsning

Det sildrer i bekkene og snøen er neste borte på Fløyen. Jeg må si jeg ser frem til å kunne kle meg litt lettere når jeg er ute på turene mine. Den andre uken inn i treningsprogrammet mitt lover godt: statistikken på pulsklokken sier at jeg har fått trent mer, i hvertfall brukt flere kalorier enn uken før. Pulssonene er det som opptar meg for tiden: forrige uke hadde jeg god uttelling i den lette og den harde sonen, men manglet en del i den midtre. Jeg synes det virker litt pinglete å ha programmet satt til IMPROVE, men det er jo det jeg driver med. Jeg har ambisjoner om å oppjustere programmet til MAXIMISE etter påske.
Denne ukens resultater viser at jeg har trent 30 minutter i høyeste pulssone (må være de tung oppoverbakkene til Fløyen!), det er det dobbelte av hva programmet mitt tilsier. 2 timer og 17 minutter i den lette sonen (fremdeles en del nedover/bortover i Fjellveien) er mer enn det dobbelte av hva som skal til, men jeg har fremdeles problem med den midtre sonen: her havnet jeg på 1 time og 36 minutter, hvor jeg burde hatt 2 timer. Jeg trodde at ved å gå i relativt raskt tempo oppover til Fløyen burde gi uttelling her, men ser ut til at jeg må finne andre treningsaktiviteter som kan bidra på dette området. Sykling? En del av problemet er at jeg må kombinere trening med å lufte Loke. De eneste gangene jeg trener uten han er når jeg er i Vikinghallen. Styrketrening bør inngå i  treningen, men det gir ikke noe særlig utslag på puls, så det registrer jeg ikke. Derimot merkes det godt for nakke og sludre; de har en tendens til å trekke oppover når jeg skipper det! At formen ikke er der den var i høst merkes på timene i Vikinghallen; en time med areobic + styrke ligger fremdeles litt over komfortnivået mitt. Men med litt fokus på treningen, kommer jeg vel dit at det går som en lek. Jeg er i alle fall optimistisk så langt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar