søndag 11. mars 2012

På'an igjen - nullpunktet?

Puls
Jeg er en av de som lar meg lure. Har jeg noe som teller og måler,  våkner konkurranseinstinktet i meg. Jeg trenger ikke en gang konkurrenter, bare meg selv. Målene finner jeg like gjerne på selv, men det er enda morsommere om noen andre har funnet på noe jeg kan gjøre. Premie? det er ikke så viktig; det viser seg at et lite symbol på klokken min er fullt ut i stand til å få meg til å henge med. Hvis pulsklokken viser at jeg henger etter målsettingen, blir jeg litt stresset og MÅ ut for å fylle kvoten for denne uken. Dette faktumet var noe som harmonerte dårlig med innspurt på innlevering av masteroppgaven. Ved siden av full jobb ble det vanskelig å få tid til å innfri programmet på pulsklokken, selv om jeg justerte ned fra Maximise til inprove. Løsningen? Å ta pulsklokken av, og nå har den lagt på hyllen i hele 3 mdr.

Nå er det ikke akkurat sånn at jeg ikke har rørt på meg. Jeg har jo en hund, han har en effektiv overtalelsesteknikk; fotfølger meg og nistirrer til jeg gir etter og går en tur. Det innebærer i alle fall to x 45 minutters turer i løpet av en dag, men jeg må innrømme at disse tre månedene har det blitt mest opp og ned i Fjellveien. MEN NÅ: Nå er oppgaven levert, og selv om jeg har en liten muntlig bit igjen, har jeg bestemt meg for å få orden på pulsen. For hva oppdaget jeg? Da jeg tok på pulsklokken etter tre måneder, hadde min personlige profil halvert seg - tallene (jeg aner ikke hva slags verdier de represnterer) hadde sunket fra 70 til 35 - men det verste var at klokken fortalte meg at jeg hadde skaiftet kategori fra ELITE til GOOD. Kanskje ikke noe å fortvile over, men jeg vil tilbake til ELITE. Så denne uken har pulsklokken kommet på plass igjen. Søndag var førte turen med den på, og 30 minutter for å gå opp Skredderdalen, med avstikker opp den bratte siden til Fløyvarden, er ikke helt bort i natten dårlig. Men, jeg lurer på hvor lang tid går det før jeg merker forbedring? Indeksen som forteller noe om hvorvidt jeg endrer kategori måles vanligvis en gang i måneden, men tiden kan jeg jo registrere oftere. Og pulsklokken fører statisktikk - det er veldig morsomt!

Så første tur - en regnfull søndag, førte meg opp til Fløyvarden, via Revurtjørn og Skomakerdikket videre til Fløybnen. Ingen løping, bare jevnt høyt tempo. Siden det er liten treningseffekt i nedoverbakker bestemte jeg meg for å ta banen ned. Jeg ble full av latter av synet som møtte meg; de stakkars få turistene som hadde funnet veien opp til Fløyen kunne nyte denne utsikten over Bergen:




Den første uken viste klokken 1:57 i den letteste pulssonen, 19 minutter i den hardeste, og 7 minutter i dem moderate pulssonen. Alle som kan noe om trening skjønner at dette blir helt feil - den midtre delen må opp!Så er spørsmålet hvor fort jeg klarer å komme i form igjen, og om jeg klarer å følge opp med oppdateringe i bloggen igjen.

PS. Med mindre trening kom det noen kilo på i løpet av vintermånedene. Jeg må jo si at jeg håper at noen kilo skal vike plassen for min forberdrede kondisjon. Men det har jeg ingen planer å blogge om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar